Digitālā iekļaušana

No 7. aprīļa līdz 7. maijam 2025. gadā Jelgavas novadā veiksmīgi norisinājās pilotprojekts “DigiClass: Digitālās plaisas pārvarēšana”, kas īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda 2021–2027 Eiropas teritoriālās sadarbības programmas URBACT IV projekta Nr. 20303 “Digitālā iekļaušana sociālās atstumtības mazināšanai (DIGI-INCLUSION)” ietvaros ar Eiropas Savienības līdzfinansējumu.

Projekta mērķis bija izveidot un izmēģināt mobilās digitālās klases modeli, lai mazinātu digitālo plaisu dažādām kopienām — cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem, senioriem un personām ar ierobežotākām digitālajām prasmēm.

Projekts tika īstenots trīs vietās Jelgavas novadā: DSPC “LAIPA” Kalnciemā, Lielvircavas kultūras namā un aktivitāšu centrā “Zemgale” Glūdas pagastā. Nodarbības norisinājās neformālās izglītības programmas “Digitālās prasmes dažādām ikdienas situācijām” ietvaros, kuras mērķis bija apgūt planšetdatoru lietošanu, interneta drošību, e-pakalpojumu izmantošanu un citas digitālās prasmes ikdienai.

Rezultāti un secinājumi:

  • Visi dalībnieki atzina, ka apgūt digitālās prasmes mobilajā klasē bija ērtāk un efektīvāk nekā tradicionālajā mācību centrā.
  • Iegūtās zināšanas palīdzēja dalībniekiem justies drošākiem un pārliecinātākiem, izmantojot digitālos rīkus savas ikdienas dzīves atvieglošanai.
  • Senioru grupa īpaši augstu novērtēja tēmas par drošību internetā, e-pakalpojumu izmantošanu un mākslīgā intelekta lietošanu, kas norāda uz šīs jomas aktualitāti mūsdienu sabiedrībā.
  • Personām ar garīga rakstura traucējumiem nodarbības palīdzēja pārvarēt bailes no digitālajiem rīkiem, uzlabojot prasmes, piemēram, e-pakalpojumu izmantošanā un tekstu tulkošanā, kā arī veicinot lielāku patstāvību.
  • Viens no secinājumiem ir nepieciešamība nākotnē ieviest īsākas, bet biežākas nodarbības, lai dalībniekiem būtu vairāk iespēju atkārtot un nostiprināt apgūtās prasmes.
  • Mobilās digitālās klases modelis īpaši piemērots cilvēkiem ar ierobežotu mobilitāti, jo nodarbības tika organizētas pēc iespējas tuvāk viņu dzīvesvietai.
  • Planšetdatori izrādījās efektīvāki mācību procesā nekā tradicionālie datori, jo tie ir līdzīgāki viedtālruņiem, ko lielākā daļa dalībnieku izmanto ikdienā, tādējādi nodrošinot vieglāku pāreju uz digitālo vidi.
  • Nodarbību vadītāji uzsvēra nepieciešamību pēc elastīgas programmas un individuālas pieejas, pielāgojot saturu katras grupas zināšanu un prasmju līmenim.
  • Rezultāti apliecina, ka mobilā digitālā klase ir nozīmīgs instruments digitālās plaisas mazināšanai un sociālās iekļaušanas veicināšanai.

 

Pilotprojekta vadītāja Ilze Brakmane norāda: "Šis modelis ir efektīvs risinājums, lai uzlabotu digitālās prasmes plašākam iedzīvotāju lokam, īpaši senioriem un cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. Projekta īstenošanas pieredze tiks izmantota, lai turpinātu attīstīt digitālās iekļaušanas iespējas Jelgavas novadā."

Video:  https://www.youtube.com/watch?v=R_Em-CvG5To

Papildu informācijai:
Izglītības pārvaldes Izglītības atbalsta nodaļas vadītāja -  Ilze Brakmane
E-pasts: ilze.brakmane@jelgavasnovads.lv

Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu. Par tās saturu pilnībā atbild Jelgavas novada pašvaldība un tā var neatspoguļot Eiropas Savienības viedokli.

 

Urbact logo

Saistītas tēmas

Projekti