Pieredzes apmaiņas vizīte projekta “Safe Response” ietvaros Pakrojas rajonā

2025. gada 11. jūnijā Pakrojas rajona pašvaldībā, Lietuvā, norisinājās starptautiska pieredzes apmaiņas vizīte projekta “Safe Response” ietvaros, kas tiek īstenots Interreg VI-A Latvijas–Lietuvas programmas 2021–2027 ietvaros. Vizītes mērķis bija stiprināt sadarbību starp Latvijas un Lietuvas pašvaldībām civilās aizsardzības un ārkārtas situāciju pārvaldības jomā, kā arī dalīties pieredzē par klimata pārmaiņu radīto risku mazināšanu.

Pakrojas rajona pašvaldība projektā piedalās ar kopējo budžetu 117 562,50 EUR. Lielākā daļa līdzekļu paredzēta aprīkojuma iegādei (59,97%) un ārējai ekspertīzei (24,24%). Projekta ietvaros Pakrojas rajona pašvaldības administrācija organizē pieredzes apmaiņas vizītes vietējiem drošības darbiniekiem, apmācības par pirmo palīdzību un glābšanu uz ūdens, izglītojošas kampaņas bērniem, iedzīvotājiem un pašvaldības darbiniekiem, klimata pārmaiņu informācijas kampaņas un iegādājas aprīkojumu, lai uzlabotu pašvaldības spējas reaģēt uz klimata pārmaiņu riskiem un ārkārtas situācijām, piemēram: automātiskā nokrišņu mērīšanas stacija, ūdens līmeņa mērīšanas stacija, mobilā dzeramā ūdens stacija, mobilā miglas/ūdens miglas sistēma, 4 komplekti ūdens sūkņu ar šļūtenēm, 4 rāciju komplekti, drons ar programmatūru un apmācībām, strāvas ģenerators, saliekamo galdu un solu komplekti, 25 saliekamās gultas ar guļammaisiem, piepūšama telts. Svarīgi, ka projekta aktivitātēs plānots iesaistīt aptuveni 1200 dalībnieku, tostarp 370 bērnus un jauniešus, 140 drošības darbiniekus, 430 iedzīvotājus, 80 pašvaldības darbiniekus.

Tika prezentēta ekstrēmo situāciju pārvaldība Pakrojas rajonā, kuras centrā ir “Pašvaldības ārkārtas situāciju operatīvais centrs”. Tā sastāvā ir 29 locekļi, sadalīti sešās funkcionālajās grupās:

  • Ārkārtas situāciju novēršanas grupa – veic prognozēšanu, plāno civilās aizsardzības pasākumus, koordinē glābšanas darbus.
  • Operatīvās novērtēšanas grupa – apkopo informāciju, nodrošina saziņu ar iesaistītajām institūcijām.
  • Materiālo resursu nodrošinājuma grupa – mobilizē resursus seku likvidēšanai un dzīves apstākļu atjaunošanai.
  • Sabiedrības informēšanas grupa – informē sabiedrību, organizē preses konferences, brīdina iedzīvotājus.
  • Sakaru un informācijas sistēmu uzturēšanas grupa – nodrošina “Operatīvā centra” darbību, aizsargā elektronisko informāciju.
  • Iedzīvotāju evakuācijas un uzņemšanas grupa – organizē evakuāciju, izmitināšanu un nepieciešamo pakalpojumu nodrošināšanu.

Operatīvā centra speciālisti darbojas uz pašvaldības mēra izdota rīkojuma pamata un tiek sasaukti ārkārtas situācijās, preventīvi vai krīzes vadības nolūkos. Lielākie dabas apdraudējumi Pakrojas rajonā līdz šim:

  • Pavasara plūdi (īpaši 2010., 2013. un 2016. gadā)
  • Ilgstoši nokrišņi (2022., 2023.)
  • Sausums un karstums (2023.)
  • Vētras un krusa (2023.)
  • Ūdens trūkums akās (2023.–2024.)

Dalībnieki apmeklēja arī Valsts ugunsdzēsības un glābšanas dienestu – Šauļu pārvaldes Pakrojas posteni. Rajonā darbojas Pakrojas ugunsdzēsības un glābšanas dienests ar 38 darbiniekiem un četri pašvaldības ugunsdzēsības posteņi (Rozalimas, Lygumai, Linkuva, Žeimelis) ar vēl 38 darbiniekiem.

  • Operatīvās zonas tiek noteiktas 12 km rādiusā, un reaģēšanas laiks pilsētās ir līdz 8 minūtēm, laukos – līdz 18 minūtēm.
  • Laika posmā no 2020. līdz 2024. gadam reģistrēti vairāk nekā 100 ugunsgrēki un līdz pat 216 glābšanas darbiem gadā.
  • Ugunsdzēsības aprīkojuma vidējais vecums ir 18 gadi valsts posteņos un 37,5 gadi pašvaldības posteņos.
  • Katru dienu dežurē 5–7 cilvēki (valsts posteņos) un 1–2 katrā pašvaldības komandā.

Vizīte Pakrojas rajonā bija nozīmīgs solis ceļā uz drošāku un noturīgāku pierobežas reģionu. Tā veicināja zināšanu apmaiņu, sadarbību un praktisku pieredzi ārkārtas situāciju pārvaldībā, kā arī stiprināja pašvaldību spējas reaģēt uz klimata pārmaiņu radītajiem izaicinājumiem.

Šāda veida pieredzes apmaiņas vizītes būtiski veicina sadarbību starp pierobežas pašvaldībām, vienlaikus nodrošinot vērtīgu zināšanu un praktisko iemaņu apmaiņu ārkārtas situāciju pārvaldībā, uzlabojot pašvaldību gatavību reaģēt uz klimata pārmaiņu radītajiem izaicinājumiem.

Vēl šogad Jelgavas novadā ar projekta atbalstu plānots organizēt izglītojošu kampaņu par ugunsdrošību 15 izglītības iestādēs, apmācības pašvaldības un pagastu pārvalžu speciālistiem, par reaģēšanu/operatīvo rīcību krīzes situācijās. Pašvaldības policijas  inspektori papildinās glābšanas uz ūdens iemaņas. Tiks organizētas kopīgas pārrobežu katastrofu simulācijas mācības Elejā un iegādāts papildu aprīkojums civilās aizsardzības un reaģēšanas spēju veicināšanai.

Kopējo projekta budžetu veido 673 755,26 EUR; ERAF finansējuma daļa 539 004,20 EUR, Jelgavas novada pašvaldības daļa 107 250,25 EUR (atbalsta intensitāte - 80% ERAF līdzfinansējums, 10% valsts budžeta dotācija, 10% Jelgavas novada pašvaldības līdzfinansējums.

Projekts Nr. LL-00077 “Reaģēšana uz klimata pārmaiņu riskiem un ekstremāliem laikapstākļiem, to novēršana Latvijas un Lietuvas pārrobežu reģionā / Safe Response” tiek īstenots Interreg VI-A Latvijas–Lietuvas programmas 2021.–2027. gadam ietvaros. Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu. Par tās saturu pilnībā atbild Jelgavas novada pašvaldība un tā var neatspoguļot Eiropas Savienības viedokli.

Vairāk informācijas: https://latlit.eu/theprojects/safe-response/ un Jelgavas novada mājaslapā.

 

Foto

Saistītas tēmas

Projekti