Izglītība Projekti
Foto

Š.g. no 4. līdz 9. maijam Aizupes pamatskolas skolēni Toms Bartuševics, Olivers Stramkals, Rolands Grigorjevs, Gabriela Lode, Eva Krugļikova ar pavadošajām skolotājām Kristīnu Eihvaldi un Vitu Zaksi devās uz Rafinas pilsētu Grieķijā, lai piedalītos Erasmus+ projekta "Protect Your Nature, Protect Your Future" 2023-1-EL01-KA210SCH000155609 mobilitātē.

Mobilitātē piedalījās skolotāji un skolēni  no Turcijas (Isparta Anadolu Lisesi), Latvijas (Aizupes Pamatskola), Vācijas (Arsu Akadēmija) un Itālijas (IC Statale Carlo del Balzo un Liceo Classico Statale “ Giuseppe Garibaldi). Kopējais dalībnieku skaits: 113 skolēni un 22 skolotāji no 5 valstīm. Vadošais partneris: Grieķija, Rafinas 1. ģimnāzija.

Mobilitātes aktivitātes iesākās svētdienas pēcpusdienā ar Krētas svētku svinēšanu, ko organizēja Rafina-Pikermiou Krētas asociācija. Vakars bija unikāls, īpašajā Rafinas forta telpā, kur atkal satikās dalībnieki no visām valstīm - bet šoreiz dzīvās Krētas mūzikas skaņās, patiesos svētkos!

Nedēļas otrā diena iesākās ar  izglītības vicemēra Katerina Lygu uzrunu, kurš sirsnīgi uzņēma viesus un ar entuziasmu vēroja bērnu prezentācijas, kurās tika izcelts viņu darbs un pārdomas par kritiskiem vides jautājumiem. Kultūra, vide, bioloģiskā daudzveidība, klimata pārmaiņas, pārstrāde – tās bija tikai dažas no tēmām, kas tika prezentētas.

Programmas aktivitātes turpinājās Marikes pludmalē, kas ir Rafinas iecienītākais dabas dārgums. Tur tika daudz runāts par reģiona vēsturi un bioloģisko daudzveidību. Šeit arī ar Kopienas fonda atbalstu veicām pludmales tīrīšanas aktivitāti, atkritumu uzskaiti un šķirošanu.

Svarīgākā darbības daļa bija jūras fizoķīmisko parametru pētījums (piemēram, pH, temperatūra, mākoņainība u.c.), aļģu vākšana turpmākiem pētījumiem laboratorijā, kā arī teritorijas smilšu ekosistēmu hlorīdu bioloģiskās daudzveidības reģistrēšana. Tas bija īsts eksperimentālās vides izglītības kurss! Pastaiga turpinājās uz Rafinas pašvaldības peldbaseinu, no kurienes ar autobusu devāmies līdz lieliskajam Sunio. Tur studenti un pedagogi no visām iesaistītajām valstīm apbrīnoja Neptūna templi tuvplānā un izbaudīja unikālo saulrietu virs Egejas jūras.

6. maija rīts iesākās ar došanos no Rafinas ostu uz Andros salu. Kapteinis Konstantinos Nika mūs sirsnīgi uzņēma un novadīja ekskursiju. Diena turpinājās Andros ar Kairas bibliotēkas apmeklējumu un ekskursiju pa Lauku ielām. Vides izglītības centra vadītāja vietnieks Korthios Andros Nikoss Hazapis prezentēja salas vēsturisko un kultūras identitāti, saistot to ar dabas skaistumu. Īpaša pateicība pienākas mūsu studenta vectēvam Nikosam Pliziotim, kurš pavadīja grupu un sniedza mums unikālu ekskursiju pa vecpilsētu ar interesantu stāstījumu.

Atpakaļceļā mūsu Erasmus - Twinning studentu grupas dalībnieki sarunājās ar žurnālistu Basanti kungu un sniedza interviju tiešsaistes laikrakstam "En Andro", stāstot par savu pieredzi, apmeklējot salu, un mobilitāti kopumā. Un diena nebeidzās ar atgriešanos Rafīnā - vakarā piedalījāmies draudzības futbola spēles organizēšanā starp Triglia Futbola akadēmiju un starptautisko jaunizveidoto Erasmus komandu.

7. maijā projekta aktivitāšu pirmā pietura bija Megara un konkrēti Perivolaki (www.agale.gr) - brīnišķīga izglītības agro-tūrisma teritorija dabā, kur mums bija iespēja piedalīties četrās pieredzes aktivitātēs:

  • biškopība un medus degustācija - bērni uzzināja par bišu dzīvi un to ieguldījumu bioloģiskās daudzveidības saglabāšanā;
  • sezonas augus stādīšana – ar rokām zemē izkopām pacietības un rūpes vērtības, kā arī mācījāmies veidot savu dārzeņu dārzu, cienot Vidusjūras dārza vidi un īpatnības;
  • kompostēšana - uzzinājām, kā organiskos atkritumus pārvērst vērtīgā augsnes mēslojumā;
  • radošā pārstrāde ar dabas materiāliem - aktivitāte, kas akcentēja atkārtotas izmantošanas nozīmi caur māksliniecisko izpausmi.

Aktivitātes noorganizēja skolotājs Džordža Skarlatosa, kuram sirsnīgi pateicamies!

Perivolaki mūs uzņēma  Kristoss Skarlatos un Varvara Kuneli, kuras ir  lauksaimniecības speciālistes atbildīgas par reģiona izglītojošo darbību. Pēcpusdienā turpinājām ar kultūras pastaigu pa Nafplio pilsētu, kur studentiem un līdzgaitniekiem bija iespēja tuvplānā iepazīt Grieķijas pirmās galvaspilsētas vēsturi, arhitektūru un kultūras bagātību.

8. maija rītā devāmies uz Zografos pilsētiņu. Mūsu pirmā pietura bija EKPA Bioloģijas katedras Zooloģijas muzejs, kurā satikām retus un iespaidīgus dzīvnieku valstības eksemplārus no Grieķijas un pārējās pasaules. Bioloģiskās daudzveidības izpēte caur fosilijām un mūsdienu sugām ir  saikne ar mūsu Erasmus programmas galveno tēmu "Sargā savu dabu, aizsargā savu nākotni" - nepieciešamību aizsargāt dzīvību visās tās formās un zinātnes atziņu saikni ar vidi.

Uzreiz pēc tam apmeklējām EPA Ģeoloģijas katedras Paleontoloģijas muzeju, kur apbrīnojām Pikermikas ielejas fosīlijas - vienu no nozīmīgākajām atradumu kolekcijām kontinentālajā Grieķijā. Eksponāti palīdzējuši saprast, kā Zemes pagātne ir saistīta ar tagadni un nākotni, jo izmirušo sugu un pirmsvides apstākļu izpēte ir galvenais instruments klimata pārmaiņu izpratnei, kas jau ietekmē mūsu reģionu. Apmeklējām arī Bioloģijas katedras auditoriju, dodot mūsu studentiem izbaudīt akadēmisko dzīvi.

Pēcpusdienā apmeklējām Akropoles muzeju, pēcāk uzkāpām Atēnu Akropolē, kur apbrīnojām Partenonu, Propileju, kā arī apspriedām seno Atēnu varenību.

9. maijs jeb Erasmus projekta mobilitātes noslēguma diena iesākās ar izzinošām aktivitātēm Rafinas 1.ģimnāzijā. Partnerskolu skolēni piedalījās četrās izglītības darbnīcās, kuras veiksmīgi īstenoja Rafinas vidusskolas skolēnu  grupas:

  • 1. laboratorija - piekrastes un jūras bioloģiskā daudzveidība. Dalībnieki pamanīja stereoskopiskās jūraszāles, kuras bija savāktas no Marikes pludmales. Viņi uzzināja, kā sevi identificēt, izmantojot pielietojumus, un apsprieda bioloģiskās daudzveidības aizsardzības nozīmi jūrā.
  • 2. laboratorija - mākslinieciskā veidošana. Studenti izveidoja "savu jūru" no pārstrādātiem materiāliem, iemūžināja jūras piesārņojuma sekas un sūtīja paši savu vēstījumu par nepieciešamību aizsargāt jūras ekosistēmas.
  • 3. darbnīca - tradicionālās dejas un daba. Bērni piedalījās interaktīvā Grieķijas tradicionālo deju aktivitātē par Grieķijas dabas tēmu un diskutēja par to, kā dabas vide un ainava ietekmē mūziku un kultūras identitāti.
  • 4. laboratorija - Izglītojošā robotika un vide. Praktiski darbojoties, studenti uzzināja, kā robottehnoloģiju var izmantot, lai pētītu vides parametrus un kā tā var palīdzēt mazināt klimata pārmaiņu ietekmi.

Pēcpusdienā norisinājās noslēguma ceremonija, kas pilni ar sirsnīgiem vārdiem, pateicībām, atmiņām un dalības apliecībām visiem dalībniekiem. Pēc oficiālās ceremonijas Karamanla parkā turpinājās noslēguma ballīte.

Īpašs brīdis bija Rafinas skolas absolventu, skolēnu un studentu klātbūtne, kuri pirms četriem gadiem piedalījās iepriekšējā Erasmus programmā un atgriezās, lai satiktu skolotājus, dalītos atmiņās un sajūtās. Prieks bija dubults, jo četri pedagogi no agrākās sadarbības tikās atkal pēc četriem gadiem, apliecinot, ka Eiropas programmas nebeidzas ar to tipisko derīguma termiņu, bet turpina dzīvot caur cilvēciskajām attiecībām. Noslēgusies pārdzīvojumiem, emocijām, radīšanas un līdzāspastāvēšanas pilna nedēļa.

Erasmus nav tikai programma. Tas ir tilts, kas savieno cilvēkus, vērtības, kultūras, zinātni un sapņus. Nedēļa piepildīja Rafinas skolu ar valodām, mūziku, krāsām un sejām no 5 Eiropas valstīm. Mēs ceram, ka nākotnē - mums un mūsu bērniem – arī būs iespēja izbaudīt līdzīgu sadarbību augļus ar dažādām Eiropas skolām, kas pilni cieņas un kopīgu mērķu!

Rakstu sagatavoja Aizupes pamatskolas skolotāja V.Zakse.

Projekts tiek īstenots no 2023.gada 1.janvāra līdz 2025. gada 31.augustam. Projekta kopējais finansējums 60 000,00 EUR, ko 100% apmērā finansē Eiropas Komisija. Aizupes pamatskolai projekta īstenošanai pieejamais finansējums sastāda 16 446,00 EUR.

Projekta koordinators – Jelgavas novada pašvaldības Projektu nodaļas izglītības projektu vadītājs Agris Dobrovoļskis (agris.dobrovolskis@jelgavasnovads.lv, 63048487), projekta kontaktpersona Aizupes pamatskolā – angļu valodas pedagogs Vita Zakse.

Vairāk informācijas par projektu un tā aktivitātēm skatīt ŠEIT.

 

Foto