Projekti
Foto

Laikā no šā gada 1. līdz 3. aprīlim Jelgavas novada pašvaldības un Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes Ekonomikas un sabiedrības attīstības fakultātes pārstāvji piedalījās URBACT IV programmas rīcības plānošanas tīkla projekta “Digi-Inclusion” partneru darba sanāksmē, kuru organizēja projekta partneris Itālijā - Emīlijas-Romaņjas reģiona aģentūra “Lepida ScpA”.

logo

Tikšanās laikā projekta partneri no deviņām Eiropas pašvaldībām, tostarp Jelgavas novada pašvaldības, dalījās labās prakses pieredzē un diskutēja par dažādām iniciatīvām un pilotprojektiem digitālās iekļaušanas jomā.

Sanāksmes atklāšana notika Boloņas domes ēkā, kur klātesošos uzrunāja Boloņas pilsētas pārstāvis, projekta vadošais partneris no Mollet del Vallès (Spānija), kā arī organizatori no Lepida komandas, iesākot diskusiju par pilotprojektu nozīmi rīcības plānu izstrādē  un citiem digitālās plaisas jautājumiem.

Sanāksmes otrajā dienā dalībniekiem tika sniegts ieskats par projekta gaitu un iepriekš paveikto. Pirmie prezentāciju cikli tika veltīti Mollet del Valles pilotprojektam, kurā tika veikta esošo datu kartēšana, kā arī analizēti aptaujas rezultāti un prezentēta fokusa grupu plānotā metodoloģija, lai identificētu digitālās plaisas aspektus sabiedrībā. Šāda kombinēta pētnieciskā pieeja, ļauj precīzāk identificēt cēloņus un izskaidrot tos, tādejādi palielinot datu ticamību un pilnveidot plānotās aktivitātes digitālās plaisas mazināšanai.

Tālāk sekoja trīs partneru pilotprojektu prezentācijas:

  • “DigiClass: Digitālās plaisas mazināšana” – Jelgavas novada pašvaldības iniciatīva, kuras mērķis ir veicināt iedzīvotāju digitālās prasmes un piekļuvi digitālajiem pakalpojumiem. Pilotprojekts paredz izveidot un testēt mobilo digitālo klasi, kas palīdz iegūt nepieciešamās digitālās prasmes dažādām iedzīvotāju grupām (piemēram, senioriem, personām ar garīgā rakstura traucējumiem), lai mazinātu digitālo plaisu un veicinātu sociālo iekļaušanu. Mērķis - uzlabot mērķgrupu digitālās prasmes, nodrošinot mācības tuvāk dzīvesvietai un pielāgojot tās individuālajām vajadzībām. Pilotprojekts kalpos kā pamats metodikas izstrādei un pielāgošanai pirms plašākas ieviešanas Jelgavas novadā.
  • “Digitālās drošības apmācību simulācija gados vecākām sievietēm” – prezentācija no Aleksandropolis pašvaldības (Grieķija). Šajā pilotprojektā realizētās aktivitātes pamatā saistījās ar apmācību, tika izvērtēti ieguvumi un apzināti tālākās apmācības procesa nepieciešamā pilnveide.
  • “Tehnoloģijas kā tilts: kā palīdzēt senioriem uzturēt saikni ar ģimeni” – Jaši pašvaldība (Rumānija) pašvaldības īstenots projekts. Projekts ļauj senioriem, kas atrodas institucionālā aprūpē apgūt viedierīču piedāvātos rīkus, lai sazinātos ar tuviniekiem, tādejādi stiprinot sociālo kontaktu tīklus un uzlabojot emocionālo senioru labbūtību un mijiedarbību ar ģimeni.

Pēcpusdienā notika pilotprojekta prezentācija sadarbībā ar Hausatonic – organizāciju, kas pievērsās lietotāju motivācijas un uzticības veidošanai. Piedalījās arī apmācītie seniori no Itālijas, sniedzot īsas intervijas par savu pieredzi. Lieliska metode, kas praktiski darbojas – vienaudžu apmācība, kas veicina savstarpējo uzticēšanos un jaunu prasmju apguvi. Pasākuma laikā norisinājās arī grafiskās pierakstīšanas aktivitāte par apmācībām, vizuāli attēlojot mācību formu un saturu.

URBACT programmas vadošais eksperts Ians Grehems vadīja prezentāciju par iekļaujošiem e-pakalpojumiem kā efektīvu instrumentu digitālās atstumtības mazināšanā. Partneru diskusijās par digitālo iekļaušanu ir iegūtas atziņas, ka parastās jeb standarta izglītības formas un metodes neļauj sasniegt pieaugušos iedzīvotājus no grupām, kas visvairāk pakļautas atstumtības riskam. Projekta ietvaros organizētās aktivitātes skaidri parādīja, ka darbā ar pieaugušajiem labi strādā princips “Tuvāk mājām”. Iedzīvotājiem ar zemajām mācīšanās un digitālajām prasmēm nepieciešama individuālā pieeja, individuāla uzrunāšana un motivēšana. Par labo praksi atzīta mentoru/koordinatoru tīkla veidošana pieaugušo iesaistīšanai digitālo prasmju pilnveidošanā un citās izglītības aktivitātēs.

Partneri prezentēja vairākus nozīmīgus labās prakses piemērus un jauniešu iesaisti:

  • “Datu nozīme digitālajā iekļaušanā un pieejamības nodrošināšanā visiem” – prezentācija no Torres de Vedras pašvaldības (Portugāle).
  • “Digitālās vajadzības un resursu izpēte” – Gdaņskas pilsētas Uzņēmējdarbības un izglītības asociācija (Polija)
  • “Izglītības resursu un apmācību programmu pieejamība un piekļuve” – DDIP ZDC iniciatīvas.
  • Informēšanas kampaņas par digitālo prasmju izglītības iespējām – Zenicas-Dobajas reģions (Bosnija un Hercegovina).
  • “Jauniešu informēšana par digitālajām lamatām” – prezentācija no Buloņsirmēras pašvaldības (Francija).

Dalībnieki iepazinās ar aptaujas rezultātiem par Katalonijas veselības lietotni un iniciatīvu “Digitālo prasmju pilnveide”, kuras ietvaros notiek pamata digitālo prasmju apmācība iedzīvotājiem Katalonijas reģionā.

Pēcpusdienas sesijā tika demonstrēts Boloņas pašvaldības “Digitālās palīdzības” pakalpojums iedzīvotājiem, kurā piedalījās arī organizācijas “Bolab APS” pārstāvji. Kopā pašvaldība piedāvā 34 atbalsta pakalpojumus 11 digitālās palīdzības centros. Centru darbību nodrošina pašvaldība.

Dienas noslēgumā partneri apmeklēja Boloņas Pacinotti profesionālo vidusskolu, kur tikās ar pedagogiem un skolēniem, kuri piedalījās programmā “Digitālie palīgi”. Programmas ietvaros skolēni sniedz praktisku digitālo atbalstu citiem sabiedrības locekļiem, galvenokārt – senioriem, atklājot ieguvumus un prasmes, kas tika apgūtas, kontakti, kas tika izveidoti aktivitātes ietvaros. Šāda atgriezeniskās socializācijas aktivitāte sekmē starp paaudžu solidaritāti un komunikāciju.

Turpmāk projektā plānots organizēt vietējās darba grupas tikšanās un jomu pārstāvju intervijas par izstrādājamā rīcības plāna (digitālās iekļaušanas plāns sociālās atstumtības mazināšanai) virzieniem un paredzamajām aktivitātēm tuvākai nākotnei. Tāpat līdz jūnijam plānots izmēģināt pilotprojektu “Digitālā mobilā klase” ar 2 Jelgavas novada iedzīvotāju mērķa grupām – seniori un personas ar GRT sadarbojoties ar Jelgavas novada pašvaldības senioru aktīvistiem, Aktivitāšu centriem un DSPC “LAIPA”.

Projektā iesaistījušies 9 partneri, tā vadošais partneris – Mollet del Valles pašvaldība Spānijā un projekta partneri:  Jaši pašvaldība (Rumānija), Aleksandropolis pašvaldība (Grieķija), Torres Vedras pašvaldība (Portugāle), Zenica-Dobojas apgabals (Bosnija un Hercegovina), Lepidas reģionālā aģentūra (Emīlija-Romanja reģions, Itālija), Buloņsirmēras apgabals (Francija), Gdaņskas Uzņēmējdarbības Asociācija (Polija) un Jelgavas novada pašvaldība.

Projekts Nr. 20303 “Digitālā iekļaušana sociālās atstumtības mazināšanai (DIGI-INCLUSION)” tiek īstenots Eiropas Reģionālās attīstības fonda 2021-2027 Eiropas teritoriālās sadarbības programmas URBACT IV ietvaros un to līdzfinansē Eiropas Savienība.

Šī publikācija ir sagatavota ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu. Par tās saturu pilnībā atbild Jelgavas novada pašvaldība un tā var neatspoguļot Eiropas Savienības viedokli.