No š.g. 28. līdz 29. aprīlim Jelgavas novada Šķibes pamatskola skolotājas Erasmus+ programmas projekta Nr. 2024-2-LV01-KA210-SCH-000293066 “STEAM – nesam to ārā” (Eng: STEAM – take it outside!) ietvaros, kopā ar kolēģiem no Portugāles, viesojās pie partneriem Igaunijā Palades pamatskolā (Palade Põhikool), kur 2 dienu garumā, ar radošu, iedvesmojošu un praktisku aktivitāšu palīdzību, paplašināja savu redzesloku par mācību procesa organizēšanu dabā, uzlaboja savas zināšanas un prasmes STEAM (zinātne, tehnoloģijas, inženierzinātnes, māksla un matemātika) jomā, kā arī starpdisciplināra mācību satura plānošanā un īstenošanā.
Par aktivitātēm stāsta Šķibes pamatskolas skolotāja un projekta koordinatore skolā Saiva Kupriša:
“Pirmās dienas sākumā iepazināmies ar skolas direktoru, personālu, ar pašu skolu. Mūzikas skolotājs ar skolēniem bija sagatavojies jauku priekšnesumu. Skolēni ar mūzikas skolotāju demonstrēja vienu dziesmu trijās valodās – igauņu, latviešu, portugāļu. Pēcāk mums bija iespēja iepazīt ar Palades pamatskolas mācību vidi, skolēnu darbu, Dabas centru skolā, kā arī atbalsta centru skolēniem ar speciālajām vajadzībām.
Viena no būtiskākajām vizītes daļām bija iepazīšanās ar Igaunijas kolēģu pieredzi, organizējot starpdisciplināras mācības dabā. Semināros un praktiskajās darbnīcās tika apskatītas tēmas, kas saistītas ar radošas un izzinošas mācību vides veidošanu, skolotāju motivāciju un gatavību mainīt ierastos pieņēmumus par to, kā var notikt mācības. Lielu iespaidu atstāja lekcija par skolotāju iedvesmošanu un dažādu ideju ģenerēšanu, lai mācību process kļūtu aizraujošāks un skolēniem tuvāks reālajai dzīvei. Domāt ārpus rāmjiem, veidojot mācību procesu interesantāku, pielāgotu skolēnu vajadzībām un sagatavot viņus reālajai dzīvei.
Pēcpusdienā devāmies uz netālu no skolas esošo Dabas izglītības centru (Palade Nature Education Center), kur tiek realizēts mācību process brīvā dabā. Apskatījām kultūras mantojumu un pēcāk, piedaloties praktiskā darbnīcā, iepazinām nedaudz zemes ģeoloģiju, fosiliju veidošanās vēsturi, kā arī pašas fosilijas un to izskatu. Tad devāmies uz pludmali – Sarve, kas ir fosīliju pludmale. Meklējām fosīlijas, lai veidotu to nospiedumus un laboratorijā no ģipša izlietu fosīliju prototipus.
Otrajā dienā apmeklējām Hījumā pašvaldību, kur mūs sagaidīja izglītības nodaļas darbinieces un iepazīstināja mūs ar Igaunijas izglītības sistēmu, izglītības īstenošanas specifiku un iespējām Hīljumā, mācību rezultātiem, kas salīdzinot ar pārējo Igauniju ir vieni no augstākajiem valstī, skolēnu skaita dinamiku un izaicinājumiem. Pēcpusdienā tika apmeklētas vairākas nozīmīgas salas vietas, tostarp Tahkunas bāka, Kerdlas osta un prāmja Estonia katastrofas piemiņas vieta.
Liels pārsteigums bija RMK mācību centrs, kurā apskatāmi dažādi priekšmeti, ko jūra izskalojusi salas krastā – tas sniedza iespēju runāt par vides izglītību un ilgtspējību. Radošajā darbnīcā izmantojām smiltis, lapas un ziedus, lai veidotu personalizētas grāmatzīmes un kartiņas – lielisku ideju, kā dabas materiālus pārvērst mācību līdzekļos.
Galvenie secinājumi pēc šīs mobilitātes - šodien, kad tiek runāts par mācībām, bieži tiek uzsvērts, cik svarīgi ir integrēt dažādas mācību metodes, lai padarītu izglītību aizraujošāku un efektīvāku. Viens no lieliskiem veidiem, kā uzlabot mācību procesu, ir izmantot apkārtējo vidi kā izglītības resursu. Šādi mācību modeļi ne tikai padara mācības saistošākas, bet arī sniedz iespēju skolēniem izmantot reālās pasaules piemērus, lai labāk saprastu teorētiskās zināšanas un attīstītu praktiskas prasmes, kā arī palīdzētu veidot mīlestību pret apkārtējo vidu un dabu.”
Šī mobilitāte bija otrais solis ceļā uz ilgtspējīgāku un inovatīvāku mācību procesu, kurā skolēniem būs iespēja mācīties, praktiski darbojoties āra vidē un ciešā saiknē ar reālo dzīvi! Nākamā, trešā skolotāju apmaiņas mobilitāte maija beigās paredzēta uz Portugāli. Tās laikā mācīsimies no kolēģiem, tupināsim attīstīt praktiskās iemaņas starpdisciplināra mācību satura plānošanā un īstenošanā, ārējo sadarbības partneru iesaistē mācību procesā utt. Šajā reizē mobilitātes tēma būs digitālo/IT rīku izmantošanas iespējas starpdisciplināras mācību programmas izveidē. Paralēli katrs partneris atsevišķi ir sācis darbus pie STEAM aktivitāšu plāniem.
Projekts tiek īstenots no 2025.gada 1.februāra līdz 2026.gada 30.jūnijam. Projekta kopējais finansējums ir 60 000,00 EUR, ko 100% apmērā finansē Eiropas Komisija. Šķibes pamatskolas finansējuma daļa projekta īstenošanai: 21 132,00 EUR.