Projekti Izglītība
Foto

No š.g. 13. līdz 15. augustam Erasmus+ programmas projekta Nr. 2022-1-FI01-KA220-SCH-000088680 “G-STEAM: Green STEAM ecosystems” ietvaros seši Jelgavas novada izglītības jomas pārstāvji devās uz Somiju, Turku, lai mācītos, gūtu jaunu pieredzi, kā arī paši dalītos pieredzē un labās prakses piemēros par STEAM mācību pieejas īstenošanas iespējām mācību procesā.

Zinātne uz skatuves jeb "Science on Stage" (angliski) ir bezpeļņas organizācijas "Science on Stage Europe" organizēts Eiropas līmeņa pasākums STEM skolotājiem, lai apmainītos ar mācību koncepcijām un dalītos idejās. Kopš darbības uzsākšanas 2000. gadā "Science on Stage" sasniegusi aptuveni 100 000 skolotāju un viņu apmācītāju vairāk nekā 30 valstīs. Festivāls tiek organizēts reizi divos gados un šogad tas notika Somijas pilsētā Turku.

Pirmo reizi šajā pasākumā piedalījās arī Jelgavas novada pārstāvji - uz Somiju devās pa vienam pārstāvim no katras G-STEAM projekta iestādes, proti, no Izglītības pārvaldes, Ozolnieku vidusskolas, Elejas vidusskolas, Vircavas pamatskolas, Šķibes pamatskolas un PII “Pūcīte”.

Par gūto pieredzi brauciena laikā stāsta paši brauciena dalībnieki:

“Brauciena mērķis bija dalība “Science on stage festival 2024” ietvaros organizētās “Green STEAM ecosystems” darbnīcā, pārstāvot mūsu projektu un daloties labās prakses piemēros. Prezentējām izstrādātos stundu plānus, stāstījām, kāda ir mūsu pieredze “zaļā” STEAM jomā u.t.t. Taču papildus radām arī iespēju paši mācīties un gūt jaunu pieredzi. Galvenā pasākuma aktivitāšu diena bija 14. augusts. Diena sākās ar forumu, kurā uzstājās izglītības speciālisti un skolotāji,  runājot par Mākslīgo intelektu (MI) mūsdienu izglītībā. Skolotāji no vairākām valstīm uzsvēra, ka MI ir tas rīks, ko skolotājiem vajadzētu izmantot savā ikdienas darbā. MI izmantošana paredz to, ka skolotāji mazāk laika veltīs stundu gatavošanai, savukārt vairāk laika varēs pievērst pašiem skolēniem un mācību stundām. Tika runāts ne tikai par to, kā to iekļaut mācību procesā, bet arī par MI kompetencēm un dizaina principiem. Jāsaprot mākslīgā intelekta stiprās un vājās puses. Tika prezentēti arī mākslīgā intelekta rīki, lietotnes: tērzēšanas (ChatGPT, claude, copilot), platformu (MAGICSCHOOL, eduaide.ai, schoolai), prezentāciju (synthesia, Gamma, SLIDESGO), dizaina (MicrosoftDesigner, ClipDrop, Canva), video (LumaAI, PICTORY, Pika), mūzikas (Suno, udio, saundraw) u.c.

Pēc foruma bija brīvais laiks, kad skolotāji varēja apmeklēt izstādi, kurā dažādu valstu skolu, universitāšu, organizāciju pārstāvji demonstrēja savus izstrādātos projektus, dalījās ar materiāliem un idejām. Ieguvumi - dažādas idejas mācību stundām un atkārtoti gūtā atziņa: lai stundas padarītu bērniem interesantākas, ne vienmēr vajadzīgi materiāli, vajadzīga tikai vēlme darboties. No vienkāršas papīra lapas un balona var izveidot eksperimentu, kura procesā bērns var apgūt, kā darbojas elektriskais lauks, uzņemt ātrumu, attālumu u.t.t. Ieguvums ir arī informācija par dažiem vēl nezināmajiem interneta resursiem, kuri var atvieglot gatavošanos mācību stundām.

Ļoti interesanta šķita arī doma par 5l PET pudeli, kura tika pārveidota par siltumnīcu, kurā var sekot līdzi mitruma līmenim, temperatūrai u.c. parametriem. Mūsu kaimiņi lietuvieši prezentēja ideju, kā izveidot skaistus rakstus, strādājot ar dzijas bumbuļiem. Ļoti interesants bija arī projekts, kur, izmantojot kociņus vai zīmuļus, tika veidoti interesanti objektus ar diegiem, auklām, bet tā, lai kociņi viens otram nepieskaras, radot puzuru izskatu.

Visi esam vienisprātis, ka brauciens bija ļoti vērtīgs. Tas ļāva iepazīt citu valstu pieredzi un secināt, ka lielākoties mēs visi strādājam līdzīgi un izglītībā problēmjautājumi un aktualitātes sakrīt.

Tāpat secinājām, ka ne tikai IKT ienākušas mūsu ikdienā un darbā, bet jāsāk izmanto MI potenciālu – ātrāk un efektīvāk, tādējādi  vairāk laika un uzmanības atvēlot svarīgākajam - skolēniem. Būtiskākais ieteikums - ja ir iespēja vēl kādu reizi piedalīties šādā pasākumā, tad tā ir jāizmanto un, iespējams, ir vērts piedalīties visās paredzētajās konferences dienās. Šis pasākums bija ļoti vērtīgs un iedvesmojošs.”

Galvenā atziņa: Kad mazas rociņas sanāk kopā, viss ir iespējams.

 

Foto

Projekts tiek īstenots no 2022.gada 1.oktobra līdz 2025.gada 30.septembrim. Projekta kopējais finansējums ir 400 000,00 EUR, ko 100% apmērā finansē Eiropas Komisija. Jelgavas novada Izglītības pārvaldes finansējuma daļa projekta īstenošanai: 59 800,00 EUR.

Projekta koordinators – Jelgavas novada pašvaldības Projektu nodaļas izglītības projektu vadītājs Agris Dobrovoļskis (agris.dobrovolskis@jelgavasnovads.lv, 63048487), projekta kontaktpersonas Izglītības pārvaldē –  Vivita Eiklone (vivita.eiklone@jelgavasnovads.lv); Rota Greiškalne (rota.greiskalne@jelgavasnovads.lv) un Jānis Erno (janis.erno@jelgavasnovads.lv).

Vairāk informācijas par projektu un tā aktivitātēm